Doorgaan naar artikel
Nog een lege Primagaz-gasfles in huis? Lees hier wat je moet doen.

Hulp en advies - Veelgestelde vragen gasmeters

Jaarlijkse afrekening

Wanneer krijg ik mijn terugbetaling?

Krijg je geld terug naar aanleiding van je jaarlijkse afrekening? Dan storten we dit bedrag terug rond de vervaldatum van de afrekening.

Opgelet: je ontvangt géén automatische terugbetaling als:

  • je nog openstaande facturen hebt waarvan de vervaldatum verstreken is.
  • je jaarafrekening gebaseerd is op een geschatte gasmeterstand. In dat geval stuur je ons een duidelijke foto van je gasmeterstand zodat wij een afrekening op basis van je werkelijke gasmeterstand kunnen opmaken. Resulteert de nieuwe afrekening in een bedrag in jouw voordeel? Dan betalen we dit terug rond de vervaldatum van de afrekening.

Andere veelgestelde vragen

Eén keer per jaar ontvang je een jaarafrekening. Hierin verrekenen we de betaalde voorschotten met je gasverbruik en de jaarlijks terugkerende kosten zoals de huur van de gasmeter.

In de weken voorafgaand aan de afrekening, ontvang je een uitnodiging om je actuele gasmeterstand via MijnPrimagaz door te geven. Op basis van die gasmeterstand maken we een afrekening op. Als we geen gasmeterstand ontvangen, wordt je afrekening gebaseerd op een schatting van je gasverbruik. Om een correcte afrekening te ontvangen, is het dus van groot belang om je werkelijke gasmeterstand door te geven.

Zijn de betaalde voorschotten niet voldoende om je energieverbruik te dekken, dan betaal je via de afrekening het verschil. Betaalde je te veel voorschotten, dan betalen we het verschil aan je terug.

Neem een kijkje op MijnPrimagaz. Daar zie je in welke maand wij je jaarlijkse afrekening opmaken.

Krijg je geld terug naar aanleiding van je jaarlijkse afrekening? Dan storten we dit bedrag terug rond de vervaldatum van de afrekening.

Opgelet: je ontvangt géén automatische terugbetaling als:

  • je nog openstaande facturen hebt waarvan de vervaldatum verstreken is.
  • je jaarafrekening gebaseerd is op een geschatte gasmeterstand. In dat geval stuur je ons een duidelijke foto van je gasmeterstand zodat wij een afrekening op basis van je werkelijke gasmeterstand kunnen opmaken. Resulteert de nieuwe afrekening in een bedrag in jouw voordeel? Dan betalen we dit terug rond de vervaldatum van de afrekening.

Dit kan diverse oorzaken hebben. Hieronder zie je een aantal veelvoorkomende oorzaken.

  • Geschatte gasmeterstand

    Enkele weken voordat we de jaarafrekening maken, vragen we je om je gasmeterstand door te geven. Doe je dit niet, dan maken wij een schatting van je verbruik op basis van historische gegevens. Het is mogelijk dat deze schatting hoger is dan je werkelijke gasmeterstand. Controleer dit door de huidige stand van je gasmeter na te gaan. Als je werkelijke gasmeterstand lager is dan de gasmeterstand op je factuur, zal dit bij de eerstvolgende jaarlijkse afrekening verrekend worden.
    Het kan ook voorvallen dat je gasmeterstand op de vorige afrekening geschat was en dat de huidige afrekening gebaseerd is op de werkelijke stand. Dit betekent dat je toen te weinig hebt betaald. Dit wordt nu verrekend wat kan resulteren in een hogere afrekening.
  • Te lage maandelijkse voorschotten

    Het kan zijn dat je maandelijkse voorschotten te laag waren, bijvoorbeeld door een stijging van je verbruik, een verhoging van de gasprijs, een verlaging van je voorschot,… Hierdoor betaalde je maandelijks te weinig waardoor je uiteindelijk moet bijbetalen op het moment van de jaarlijkse afrekening.
  • Stijging van je verbruik

    Misschien veranderde je gezinssituatie, heb je extra verbruikstoestellen geïnstalleerd of was het gewoon een strenge winter. Dit zijn allemaal factoren die invloed kunnen hebben op je energieverbruik en dus ook op je jaarlijkse afrekening.

Voor een kopie van al je facturen kan je 24/7 terecht op ons online klantenportaal MijnPrimagaz